tarieven &
voorwaarden
-
In de meeste gevallen wordt de behandeling in de praktijk geheel of gedeeltelijk vergoed door de zorgverzekeraar. Deze ‘vergoede zorg’ is mogelijk wanneer er sprake is van een psychiatrische diagnose, waarvan de behandeling door de zorgverzekeraar vergoed wordt, en wanneer er een verwijsbrief is van de huisarts of een medisch specialist. In de verwijsbrief moet vermeld staan dat er een vermoeden is van een DSM-5 diagnose.
Sinds 2022 vergoeden zorgverzekeraars niet meer per traject, maar per sessie. Je ontvangt van ons een maandelijkse factuur die je kunt indienen bij je zorgverzekeraar.
In de praktijk worden de NZa tarieven gehanteerd. Sinds 2022 gelden er verschillende tarieven voor diagnostiek, behandeling en voor intercollegiaal overleg. Met diagnostiek bedoelen we vaak vooral het intakegesprek. Alle tarieven zijn incl. administratietijd, zoals uitwerken van de intake, opstellen van een behandelplan, verslaglegging van een sessie.
Wat ook verandert zijn de regels rondom je eigen risico. In het nieuwe systeem betaal je elk jaar opnieuw je eigen risico. Als een behandeling is gestart in het vorige jaar en deze loopt door in het nieuwe jaar, dan betaal je in beide jaren het eigen risico.
De meeste sessies duren 45 of 60 minuten. Tijdens de intake maken we een inschatting van de verwachte behandelduur.
-
Ik werk ‘contractvrij’, wat betekent dat ik bewust geen contracten hebben afgesloten met zorgverzekeraars. Wanneer je een ‘restitutiepolis’ (vrije artsen keuze) hebt afgesloten, wordt in de meeste gevallen 100% van het NZa tarief vergoed.
Indien je een ‘naturapolis’ hebt, is de vergoeding meestal ongeveer tussen de 50% en 75% van het NZa tarief. Dit kan echter afwijken: verschillende verzekeraars hanteren verschillende tarieven en vergoedingsregels. Geadviseerd wordt voorafgaand aan de behandeling bij jouw zorgverzekeraar te informeren naar de vergoedingsmogelijkheden. Vraag dan naar de vergoeding van psychologische behandeling in de Basis GGZ door een niet-gecontracteerde GZ-psycholoog.
Het ‘eigen risico’ is altijd van toepassing, wat inhoud dat cde verzekering enkel het bedrag (deels) vergoedt dat boven het eigen risico uitkomt.
Bovenstaande rekensom kan soms best ingewikkeld zijn. Ik adviseer vooral om contact op te nemen met jouw zorgverzekeraar om het goed uit te zoeken. Uiteraard help ik je ook graag waar ik kan.
-
Diagnostiek
30 minuten € 118,50
45 minuten € 166,04
60 minuten € 190,88
75 minuten € 232,71
90 minuten € 285,28
120 minuten € 395,59
Behandeling
30 minuten € 100,01
45 minuten € 142,29
60 minuten € 168,94
75 minuten € 207,96
90 minuten € 254,06
120 minuten € 361,97
-
Het is ook mogelijk om de kosten voor een therapeutisch traject zelf te betalen. Een voordeel hierbij is dat jouw gegevens niet gedeeld worden met andere instanties en daarbij is er vaak wat meer vrijheid over de inhoud en duur van de therapie. Daarbij komen er minder administratieve handelingen bij kijken.
Bij een particulier traject gelden de volgende kosten:
intake/diagnostiek: €170 (60 minuten)
behandelsessie: €130 (60 minuten)
relatietherapie: €190 (75 minuten)
coaching: €150 - ex btw (60 minuten)
-
Voordat we kunnen starten met de hulp, hebben we een aantal zaken van je nodig: een akkoord op onze Algemene Voorwaarden, toestemming voor het opvragen en geven van informatie aan jouw huisarts en betrokken instanties en afspraken over de financiering van je zorg. We leggen deze afspraken vast in de ‘Overeenkomst Zorg’. Tijdens de eerste afspraak vragen we je deze overeenkomst te tekenen.
Plan & dossier
Samen met jou en andere betrokkenen maken wij een plan. Als we het eens zijn, stellen we dit plan samen vast. Het is belangrijk dat we ons allemaal houden aan de afspraken. Als je vindt dat het anders moet, horen we het graag. Als wij (nieuwe) problemen of oplossingen zien dan hoor je het van ons. Zo werken we samen aan verbetering.
We nemen bij de start, tijdens en/of aan het einde van de zorg één of meerdere vragenlijsten af. Dat doen we om een volledig beeld te krijgen van jouw mogelijkheden en problemen. Daarnaast stellen financiers (bijvoorbeeld verzekeraars, gemeenten) soms bepaalde gestandaardiseerde vragenlijsten verplicht. De uitkomsten worden, geanonimiseerd, gebruikt voor effectonderzoek en de onderlinge vergelijking van zorgaanbieders.
Voor hulp voor cliënten tot 23 jaar melden we onze betrokkenheid in de ‘Verwijsindex risicojongeren’ (VIR) zoals wettelijk is vastgesteld. De index bevat alleen informatie over contactpersonen en geen inhoudelijke informatie. Het is bedoeld om de eventuele verschillende hulpinstanties in staat te stellen goed op elkaar af te stemmen.
Verslaglegging vind plaats na alle gesprekken en contactmomenten. Het dossier is door jou ten alle tijden op te vragen, daarnaast heb je het ‘ recht tot vernietiging’ met betrekking tot jouw dossier: wanneer jij dat kenbaar maakt, zullen wij jouw dossier vernietigen.
Privacy & informatie-uitwisseling
Wij leggen gegevens vast van cliënten en andere betrokkenen in ons dossier. Hoofdregel bij het delen van inhoudelijke dossierinformatie is, dat dit niet zonder jouw toestemming gebeurt en dat we de gedeelde informatie beperken tot wat nodig is. Op basis van wettelijke voorschriften of in noodsituaties kunnen wij van deze regel afwijken. Voor een declaratie bij een gemeente of een zorgverzekeraar is vereist dat we algemene persoonsgegevens (naam, geboortedatum , geslacht, BSN) moeten aanleveren. In sommige gevallen kan het voorkomen dat we gegevens over je gezondheid moeten aanleveren zoals je polis of declaratiegegevens. Voor declaraties bij je zorgverzekeraar zijn we verplicht een diagnose gebonden declaratiecode mee te sturen. Wil je helemaal geen persoonsgegevens of andere voor een declaratie noodzakelijk gegevens delen met financiers? Kies er dan voor om zelf te betalen voor je zorg.
Financiële verplichtingen
Bij de start ontvang je de voor jou relevante informatie over hoe jouw behandeling wordt gefinancierd en of je eventueel een eigen bijdrage moet betalen. Facturatie vind op maandelijkse basis plaats, de betaaltermijn is 14 dagen. Facturatie gaat altijd direct via jou, jij kan er vervolgens voor kiezen de kosten te declareren bij jouw zorgverzekeraar. Wij kunnen hierin niet bemiddelen. Als je niet kunt komen op een afspraak dien je dit ten minste 24 uur voor de afspraak te melden. De afspraak kan per telefoon, voicemail en e-mail via de vestiging of eigen hulpverlener worden geannuleerd. Wanneer je een afspraak niet nakomt (en je zegt deze niet op tijd af) dan zijn we genoodzaakt een tarief van 75 euro per uur in rekening te brengen.
Bereikbaarheid op maat
We maken heldere afspraken zodat je weet waar je aan toe bent. Samen met je hulpverlener kijk je naar wat jij nodig hebt en spreek je af wanneer jouw hulpverlener bereikbaar voor je is. Bij acuut gevaar bel je altijd 112.
vragen? neem gerust contact op
info@praktijksnippe.nl
Kleverlaan 9
2023 JC Haarlem